__________________________________

__________________________________

Tallinn-Tartu GP

CykelPosted by Edvin Wilson Fri, May 26, 2017 22:19:03
Idag var det dags för säsongens fjärde tävling på min Hardrocx landsvägscykel, Tallinn-Tartu GP. Efter lite om och men blev det ett hastigt beslut att följa med hit till Estland. Skulle egentligen bara köra på nationell nivå i år men abstinensen gjorde mig inte allt för svårövertalad. Tour of Estonia är en fin tävling och första etappen är perfekt i upplägget. Etappen startar i hotellfoajén vilket innebär att man kan ta det lugnt innan start. Idag var arrangörerna även bra generösa med en 7,5km masterestart så att man var varm i kläderna när vi anlände till kilometer noll och tävlingen flaggade igång. För att vara en tvåetta är det såklart ganska dåligt startfält här men jämför man med Östgötaloppet, Kinnekulle Cyclassic och Vincoloppet så är det en jävla skillnad. Lite lätt medvind inbjuder till offensiv körning som ofta blir långvarig och det var inget undantag idag heller. Kilometer efter kilometer avverkades väldigt fort och jag täckte attacker och körde så som jag har gjort de senaste åren. Dock märkte jag ganska tidigt att jag inte riktigt är tränad för det här. Jag kan liksom inte köra så mycket fortare än i 60 på platten och om jag var seg i igångdragen när jag var aktiv är det inget mot vad man är som motionär. Då vi har med oss fältets på pappret bästa spurtar i Jonas Ahlstrand så försökte vi så klart få iväg en liten grupp, fast gärna med en av oss med. Det visade sig vara omöjligt så vi försökte släppa iväg en grupp för att kunna lugna ner oss lite då den här starten slet väldigt hårt på oss. När vi äntligen hade fått en kvintett att få ett hål på ca 45 sekunder skulle jag gå ner och hämta flaskor och prata lite med DS Lucas där bak i bilen. Men jag hann inte många rullar ner innan jag såg Ukrainarna dra igång för fullt igen. De kördes åter igen på fort som fan och man förstod att här kommer ingen loss föränn vi har passerat första bonusspurten efter 82km. Så blev det med men ganska snart därefter satt jag och Hampus i en tio man stor utbrytning och jag tänkte att det var då fan. Här har man inte hunnit äta ett skit och nu ska man sitta i utbrytning med tolv mil kvar. Lyckligt vis kom klungan ångandes och ganska snart var tätgruppen istället en ny duo. Äntligen roade sig klungan och vi satte upp hela laget och började kontrollera tävlingen. Det skulle visa sig att det inte blev så långvarigt för ca femton kilometer senare kom vi in på en obelagd väg som närmast kan liknas vid en sandlåda fylld med puttekulor tillhörande jättar. Det kom såklart inte som en chock då man hade läst tävlingsbibeln och därför var det ju bra att vi satt som vi gjorde. I slutet på grusvägen kom en gnetbacke på ungefär en kilometer. När hjulen sjunker ner i sanden även i hjulspåren är det riktigt svårt att köra om. Ut av grusvägen med nästan åtta mil kvar var vi en grupp på ca femton man. I den satt bland annat fyra starka ester och fyra svenskar. När vi kom ikapp duon i täten var det fem ester. Avståndet låg länge på dryga 30 sekunder men sen hände något och det stabiliserade sig runt två minuter. Då vi hade Jonas med var det ju bara att köra. Bra utgångsläge. Jag kände att jag förmodligen skulle få det tufft de sista milen då det här var betydligt hårdare än något jag gjort det senaste dryga halvåret. Trots det gick jag runt så mycket jag kunde. Milen avverkades och snart var det inte långt kvar in. Med 15km kvar kom första stöten från Esterna. Hampus gick med och de blev fyra man i täten. Det stannade av. Ingen ville ta det men jag gick fram med mina småkrampiga ben och höll farten. Esterna spelade ett högt spel med endast en på fyra i täten och då de inte hjälpte till kom de aldrig ifatt heller. Dock vann de en tight spurt där vår Hampus knep tredjeplatsen. Sista milen splittrade upp oss bakom ganska mycket och jag rullade in ganska trött som tolva. Jag kände mig nöjd med min insats för laget och att ha haft kraft att gå med de bästa när gruppen gick. Imorgon väntar Tartu GP vilket kommer bli minst lika hårt. Det blir kul att se hur det går men jag hoppas kunna köra likt idag. Nu måste här sovas. Gonatt allesammans!